حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«بل یرید الإنسان لیفجر أمامه»
قیامة-5
*
نام احمد(ص) نام جمله انبیاست
چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.
(مولوی)
....
به طواف کعبه رفتم، به حرم رهم ندادند
که: تو در برون چه کردی که درون خانه آیی؟
(فخرالدّین عراقی)
....
"ما ایرانی ها خصلت خوبی که داریم، این است که خیلی می فهمیم؛ امّا متقابلاً خصلت بدی هم که داریم، این است که توجّه نداریم که طرف مقابل هم مثل ما ایرانی ست".
(استاد حشمت الله قنبری)
*
با سلام
حقیقت روشن، دربردارندۀ نظرات و افکار شخصی است که پس از سالها غوطه خوردن در تلاطمات فکری گوناگون، اکنون شمّۀ ناچیزی از حقیقت بیکرانه را بازیافته و آمادۀ قرار دادن آن در اختیار دیگر همنوعان است. مطالب وبلاگ در زمینه های مختلفی سیر می کند و بیشتر بر علوم انسانی متمرکز است. امید که این تلاش ها ابتدا مورد قبول خدا و ولیّ خدا و سپس شما خوانندگان عزیز قرار گیرد و با نظرات ارزشمند خود موجبات دلگرمی و پشتگرمی نگارنده را فراهم آورید.
سپاسگزار: مدیر وبلاگ

( به گروه تلگرامی ما بپیوندید:
https://t.me/joinchat/J8WrUBajp7b4-gjZivoFNA)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۱۳ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۴۷ جهود
آخرین نظرات
نویسندگان

مسائل مطرح نشده

يكشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲ ق.ظ

آمار شرکت کنندگان کنکور سراسری امسال به لحاظ تفکیک رشتۀ داوطلبان، فاجعه بود؛ به طوری که نزدیک به 68 % داوطلبان تنها از گروه آزمایشی تجربی بودند و مابقی از چهار گروه باقیماندۀ دیگر. که البتّه گروه ریاضی و فنّی نیز تنها حدود 15 % از سهم شرکت کنندگان کنکور را به خود اختصاص داده بود. علّت آن نیز تأکید همیشگی ننه ها بر آیندۀ شغلی فرزندانشان است که: الهی دکتر بشی! این مسئله، در دیدار اخیر حضرت امام با اهالی دانشگاه فرهنگیان نیز مورد گوشزد قرار گرفت. ریاضیات رشتۀ بسیار مهمّی است و نباید اینچنین سال به سال از علاقه مندانش کاسته شده و به اصطلاح آب برود. چاره چیست؟

یاد برنامه های کودک دهۀ 60 تلویزیون و سریال ق مثل قلقلک (مبصر چهارسالۀ کلاس) افتادم که در آن آقای حسین محبّ اهری در نقش معلّم کلاس همیشه سعی داشت از ریاضی با عنوان "درس شیرین ریاضی" یاد کند تا دانش آموزان کم حوصله را نسبت به آن علاقه مند نماید. امّا آیا در در عالم واقع نیز چنین اقداماتی کافی است؟ به نظر می رسد دلیل اصلی ریاضی گریزی دانش آموزان ما، آن است که نمی دانند واقعاً این همه معلومات و معادلات در کجای زندگی به دردشان می خورد. اگر در کنار هر مبحث جدیدی که یاد می گیرند، در پایان همان درس مسئله های دارای جنبۀ کارکردی مربوط به آن در زندگی روزمرّه را نیز به عنوان تکلیف برای خود حلّ و فصل کنند، متوجّه کارآمدی این درس شیرین می شوند؛ امّا دریغ و افسوس که به جای حلّ مسئله های عملی، تنها به حلّ "معادله" های نظری از قبیل پیدا کردن x و امثالهم می پردازند و بدون اینکه مباحث را یاد بگیرند، تنها به آن عادت می کنند و بعضاً در این رشته سرآمد نیز شده و برای نسل بعدی تدریس و چه بسا کتاب درسی هم تألیف می کنند و بدینگونه این دور باطل همچنان ادامه می یابد! علّت کجاست؟

با مروری که بر کتابهای تدوین شده در عرصۀ عروض و قافیه در ادبیّات داشتم، به یقین رسیدم که اساتید بزرگوار ادبیّات، بعضاً از سر انحصارطلبی و کمی هم حسادت، راضی نیستند که شاگردان، مباحث سادۀ این علم را به همان صورتی که هست بیاموزند و به کار ببندند و مایلند لقمه را دور سر چرخانده و سپس در دهان بگذارند. آیا اساتید ریاضی نیز چنین نگاهی دارند؟ یعنی اگر دانش آموز دورۀ راهنمایی مسئله ای عملی مربوط به یک مبحث متوسّط ریاضی را حل کرده و به عینه ببیند که در چه عرصه هایی به درد می خورد، آن وقت است که خود را یک مهندس تمام عیار حس خواهد کرد و این برای اساتید پیام خوبی نخواهد داشت. ان شاءالله که اینگونه نباشد؛ ولی اصلاح وضعیّت موجود با پیشنهادی که داده شد، از ضرورتهای فوری و اورژانسی کشور است.


۹۷/۰۵/۱۴ موافقین ۴ مخالفین ۰
امید شمس آذر

نظرات  (۳)

۱۴ مرداد ۹۷ ، ۱۲:۰۷ محمد رنجبر
یک نگاهی به برگه انتخاب رشته داوطلبان همه گروه ها از جمله تجربی بیندازید متوجه می شوید انگار برگه های یکی هستند و اسامی متفاوت. به نظرتان اشتباه رویکرد آموزش و پرورش (از آن لحاظی که شما میفرمایید) می تواند اینقدر تشابه در علایق بیافریند؟ چرا پزشکی دوستان وقتی پزشکی قبول نمی شوند می روند سراغ پرستاری؟ چرا مثلا نمی روند سراغ زیست شناسی که نزدیک تر است!
بهترین رتبه های همان 15 درصد ریاضی بهترین دانشگاه های کشور را ول میکنند و می روند سراغ دانشگاه فرهنگیان. چون معلمی شغل انبیاست؟ خیر چون استخدام تضمینی دارد. فرهنگیان نشد،حتی داوطلبان تجربی هم میروند دانشگاه ارتش، مخابرات  و تعمیر هلیکوپتر و ... میخوانند. علایق اینهمه زاویه دار از هم.
 با استدلالتان مخالفم. دلیل این به آب رفتن مسئله نان است و نان و نان. 
اشتباه آموزش و پرورش و کلا مخیط آموزشی کشور (از جمله خانواده) شاید آنجایی بوده که مسئله روزی درآوردن را با رویکردی انسان محورانه چپانده توی مغز نسل ها.
دوستی نهم (اول دبیرستان خودمان) را تمام کرده آمده پیش من مشورت برای انتخاب رشته دبیرستان. سوالش به نظرتان در راستای انتقاد شما به آموزش و پرورش است؟ که ریاضی کاربرد ندارد؟ تجربی ملموس تر است؟ خیر! می پرسد کدام یکی استخدامش راحت تر است. پولساز تر است. 16 ساله کشور دغدغه اش به جای بلند پروازی و رویاپردازی و علاقه محوری، شده استخدام...
این ها همه دردند... وای به حال آینده کشور
پاسخ:
به هرحال شما تجربی هستید و در این زمینه صاحب تجربه. منظور اصلی بنده اینجاست که به فرض هم که این مشکلاتی که گفتید وجود نداشته باشن، اگه نگاه ریاضی از کودکی در دانش آموزان ما شکل نگیره، موقع انتخاب رشته مغزشون میکشه برن اون رشته نسبتا سخت رو انتخاب کنن؟؟
جامعه انقدر داره اشباع میشه که اخبار میگفت که اکثر دکترای عمومی رفتن در ساخت و ساز ساختمان..
پاسخ:
همین ساخت و ساز ساختمان هم اگه به جای دلالان و سودجویان صرف، دست متخصصین امر بود، پزشکان دنبالش نمیرفتن.
مشکل از تالیف کتاب هاست ...مخصوصا کتاب های دوره دبیرستان که واقعا سنگین بودن ..توی.خوزستان که رشته ریاضی به کل از رده خارج شده ..و اکثر دبیرستان ها فقط دو رشته تجربی و انسانی رو دارن و حد نصاب برای تشکیل کلاس رشته ریاضی نیست ..که البته این اماریه که یکی از مسئولین اموزش و پرورش استان که کارشون برنامه ریزی اموزشیه گفتن ..
خواهر من رشته دبیرستانش علوم انسانی بود میگفت مدیر دبیرستان ،وقتی بچه ها بهش اعتراض میکردن که چرا مثلا به سر وضع و ارایش ما گیر میدین ولی به بچه های تجربی نه ..میفرمودن که خودتون رو با بچه های تجربی مقایسه نکنید اینا قراره خانم دکتر بشن :)))این سطح شعور مدیر یک دبیرستانه...حالا بماند خود من اول دبیرستان شاهد بودم معلم درس سنگینی مثل عربی سال اول ،میفرمودن ما انقلاب  نکردیم و شهید ندادیم که شما ها ابرو بردارین :)))این هم از فهم یک معلم از شهید و انقلاب ...
در کل تو نظام اموزشی ما همه چیزمون با همههه چیز جوره 
پاسخ:
همه چی آرومه. ما هم که احساس خوشبختی میکنیم عمیقا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی