حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«بل یرید الإنسان لیفجر أمامه»
قیامة-5
*
نام احمد(ص) نام جمله انبیاست
چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.
(مولوی)
....
به طواف کعبه رفتم، به حرم رهم ندادند
که: تو در برون چه کردی که درون خانه آیی؟
(فخرالدّین عراقی)
....
"ما ایرانی ها خصلت خوبی که داریم، این است که خیلی می فهمیم؛ امّا متقابلاً خصلت بدی هم که داریم، این است که توجّه نداریم که طرف مقابل هم مثل ما ایرانی ست".
(استاد حشمت الله قنبری)
*
با سلام
حقیقت روشن، دربردارندۀ نظرات و افکار شخصی است که پس از سالها غوطه خوردن در تلاطمات فکری گوناگون، اکنون شمّۀ ناچیزی از حقیقت بیکرانه را بازیافته و آمادۀ قرار دادن آن در اختیار دیگر همنوعان است. مطالب وبلاگ در زمینه های مختلفی سیر می کند و بیشتر بر علوم انسانی متمرکز است. امید که این تلاش ها ابتدا مورد قبول خدا و ولیّ خدا و سپس شما خوانندگان عزیز قرار گیرد و با نظرات ارزشمند خود موجبات دلگرمی و پشتگرمی نگارنده را فراهم آورید.
سپاسگزار: مدیر وبلاگ

( به گروه تلگرامی ما بپیوندید:
https://t.me/joinchat/J8WrUBajp7b4-gjZivoFNA)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۱۳ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۴۷ جهود
آخرین نظرات
نویسندگان

نظام نا"مقدّس!"

سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۸، ۰۶:۱۴ ب.ظ

در پاسخ به پست‌های اخیر وبلاگ آبگینه

نظام جمهوری اسلامی شاید مقدّس نباشد، امّا بی‌گمان "مقدّس!" هم نیست. قبلاً عنوان کرده بودم که آن اندازه‌ای که دیار آذربایجان تفکیک دو مفهوم مشروعیّت و مقبولیّت را فهمیده و فی‌المثل فرزند خود را در سال 88 رها کرده(!)، جاهای دیگر به مرکزیّت شمال تهران نفهمیده یا نخواسته‌اند بفهمند. به خاطر همین مقاومت آنان، اکنون دوباره مانند زمان شاه، ارزش‌های انقلاب به ضدّارزش و ضدّارزش‌ها به ارزش تبدیل شده‌اند؛ و این جابجایی ارزش‌هاست که داد همۀ دلسوزان ملّت ایران را درآورده است. برای این تفکیک مثالی می‌زنم: بنده‌خدایی بعد از نثار بد و بیراه‌های مربوط و نامربوط به نظام جمهوری اسلامی، می‌گفت "جمهوری اسلامی نسبت به نظام‌های اطراف طلاست، ولی نسبت به آنچه باید باشد زباله است"!! این سخن بدان می‌ماند که بگوییم: هر انسانی نسبت به انسان‌های شقی‌تر از خود اهل سعادت و نسبت به انسانهای سعیدتر از خود اهل شقاوت است. نتیجۀ این نسبی‌گرایی چه می‌شود؟ زیر سؤال رفتن عدل خدا و بلکه عقل خدا! یعنی پروردگار متعال -نعوذبالله- بر اساس هوای نفس خود یکی را به بهشت و دیگری را به دوزخ خواهد برد. بلکه قضاوت صحیح این است که بگوییم: وجود هر انسانی از دوگانه‌ای تحت عنوان طبیعت زمینی و فطرت آسمانی تشکیل شده است. اگر نیمۀ پست بر نیمۀ متعالی غلبه کرد، شخص در کل انسان شقاوتمندی است و اگر نیمۀ متعالی بر نیمۀ پست غلبه کرد، در کل انسان سعادتمندی است. در مورد یک نظام هم اوضاع چنین است و چنین تفکیکی همیشه لازم است.

مشروعیّت نظام جمهوری اسلامی بر پایۀ اصل رابطۀ امّت با امامت است که در سه منبع عمدۀ قانون اساسی، وصیّت‌نامۀ امام راحل و بیانات امام حاضر به تفصیل روشن شده است. مقبولیّت آن بر پایۀ عملکرد مسئولان حوزۀ دیوانسالاری کشور به‌خصوص -در شرایط فعلی- در حیطۀ معیشت مردم است که همه اقرار می‌کنند نامطلوب است. اگر قرار بود عملکرد غلط و شرم‌آور امثال ا.ج و هر خر عوضی دیگری اصل نظام را زیر سؤال ببرد که مردم از همان زمان ا.ب قافیه را باخته بودند. مردم اصل این نظام را با امام خمینی(ره) شناخته‌اند و نه با این زباله‌ها و تقدّس آن از نوع تقدّس اوست. ممکن است در جاهایی هم از سر زباله‌دوستی(!) انتخاب‌های اشتباهی کرده باشند؛ امّا حتّی اگر تمام مسئولین را زباله بدانیم، باز راه انتخاب باز است و نفرین آنها از جمله دعاهایی است که مستجاب نمی‌شود. علّت آن هم مشخّص است: خدا در این مورد ما را به انتخاب -اصلح هم اگر نشده- خیرالموجودین دعوت کرده است. به عبارت دیگر یعنی همان تفکیک زباله‌ها! چرا که هیچ دو فرد در جهان وجود کاملاً عین یکدیگر نیستند و باز یکی ولو اندکی از دیگری بهتر خواهد بود. تشخیص آن کمی بصیرت می‌خواهد. اگر در انتخابات شرکت کرده و گروهی را روی کار آورده‌ایم که بعدها خود از دست‌شان ناله و فریاد کنیم، به بی‌بصیرتی خود خندیده‌ایم. نفرین‌نامۀ سیف فرغانی مال دورانی بود که مردم در انتخاب حاکمان دخالتی نداشته‌اند و مصداقی در این دوران ندارد. اگر شرکت کرده و به گروه مقابل رأی داده‌ایم، فکر نکنم آنها از اینها بدتر بوده باشند. اگر هم از اساس شرکت نکرده‌ایم، لابد مردم وضع موجود را دوست دارند و بدان راضی هستند. مزاحم آسایش‌شان نشویم.

 

۹۸/۱۰/۰۳ موافقین ۵ مخالفین ۰
امید شمس آذر

نظرات  (۸)

۰۵ دی ۹۸ ، ۱۴:۴۶ آب‌گینه موسوی

سلام و ادب

سپاس بابتِ مطالعه و وقتی که برای یادداشت گذاشتید.

نظرتان محترم است ولی من با آان همراه نیستم.

مشروعیّتِ این نظام بابتِ اسلامی بودنش بود که حالا از آن چیزی باقی نمانده است! درست بابتِ همین روزها و بابتِ همین آینده‌نگری، برخی علما موافقِ تشکیلِ حکومتِ اسلامی بی وجودِ معصوم نبودند. می‌دیدند که به نامِ دین، زیرِ خرقه آن کارِ دیگر می‌کنند و نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم. بدبینی به دین و به روحانی و به باورها و... حکومتی که جز رأسِ آن، مابقی همه فاسق هستند یا دچارِ فسقند، چطور اسلامی و مقدّس است؟  

جمهوری اسلامی نسبت به نظام‌های اطراف طلاست، ولی نسبت به انچه باید باشد زباله است"!!

با این جمله هم مخالفم. نظام‌های اطراف، دم از تشیّع و امام حسین ع و مهدویّت نمی‌زنند!  

این وضعیّت به نامِ دین، با یدک کشیدنِ عنوانِ مقدّس، به مراتب فاجعه‌بار تر از مابقیِ حکومت‌هاست! 

پاسخ:

سلام و ادب

سپاس بابتِ مطالعه و وقتی که برای یادداشت گذاشتید. نظرتان محترم است ولی من با آن همراه نیستم. مبنای مشروعیّت این نظام از همون منابع سه گانه ای ست که ذکر شد تا حالا تناقضی توش پیدا نشده، هرچند بهش عمل هم نشه. اگر هم جز رأس آن همه فاسق هستند، تقدّس از همون رأس میاد، نه از انتخابهای شهوانی ما ملّت بیشعور و تنبل. این رو هم قبول دارم که: وقتی نظام قبل شاهنشاهی کوروش و داریوش رو الگوی خودش معرّفی میکنه و نظام کنونی حکومت نبوی و علوی رو، به اندازۀ برتری نبی(ص) و علی(ع) بر کوروش و داریوش، مسئولیِت سردمداران این نظام هم سنگینتره.

۰۵ دی ۹۸ ، ۲۳:۰۷ نـــای دل

خیلی تحلیل جالبی گردید...

 

سپاس از شما و مطلب خوبتون..

۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۴:۵۷ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالی

عالی

عالی

عالی

آقای شمس آذر

۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۴:۵۸ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالی

عالی

عالی

عالی

آقای شمس آذر

۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۴:۵۹ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالییییییییی آقای شمس آذر 

 

 

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۲۸ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالییییییییییییییییییییییییییی آقای شمس آذر

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۲۸ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالییییییییییییییییییییییییییی آقای شمس آذر

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۲۹ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالییییییییییییییییییییییییییی آقای شمس آذر

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی