حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«بل یرید الإنسان لیفجر أمامه»
قیامة-5
*
نام احمد(ص) نام جمله انبیاست
چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.
(مولوی)
....
به طواف کعبه رفتم، به حرم رهم ندادند
که: تو در برون چه کردی که درون خانه آیی؟
(فخرالدّین عراقی)
....
"ما ایرانی ها خصلت خوبی که داریم، این است که خیلی می فهمیم؛ امّا متقابلاً خصلت بدی هم که داریم، این است که توجّه نداریم که طرف مقابل هم مثل ما ایرانی ست".
(استاد حشمت الله قنبری)
*
با سلام
حقیقت روشن، دربردارندۀ نظرات و افکار شخصی است که پس از سالها غوطه خوردن در تلاطمات فکری گوناگون، اکنون شمّۀ ناچیزی از حقیقت بیکرانه را بازیافته و آمادۀ قرار دادن آن در اختیار دیگر همنوعان است. مطالب وبلاگ در زمینه های مختلفی سیر می کند و بیشتر بر علوم انسانی متمرکز است. امید که این تلاش ها ابتدا مورد قبول خدا و ولیّ خدا و سپس شما خوانندگان عزیز قرار گیرد و با نظرات ارزشمند خود موجبات دلگرمی و پشتگرمی نگارنده را فراهم آورید.
سپاسگزار: مدیر وبلاگ

( به گروه تلگرامی ما بپیوندید:
https://t.me/joinchat/J8WrUBajp7b4-gjZivoFNA)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۱۳ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۴۷ جهود
آخرین نظرات
نویسندگان

هفتۀ وحدت از منظری دیگر

يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۱۲ ب.ظ

هفتۀ وحدت، ابتکار امام خمینی(ره) برای تبدیل تهدید تفرقۀ امّت اسلامی به فرصت اتّحاد آنان بود: اختلاف شیعه و سنّی بر سر تاریخ ولادت پیامبر گرامی (ص) که به جای عاملی برای تشتّت، تبدیل به عاملی برای وحدت شود و در طول این هفته جشن‌های مولودی به یاد پیامبر(ص) که محور وحدت امّت است، برگزار شود؛ امّا به این نکته نیز باید توجّه داشت که آیا بدون شمّ عرفانی و بهره‌مندی از اصل "وحدت وجود" -از آن نوعی که شیخ محی‌الدّین ابن عربی تئوریزه کرده و در اندیشۀ امام راحل به بلوغ می‌رسد- می‌توان مبتکر چنین ایده‌ای بود؟

بی‌شک، سیاست حقیقی از منظر اسلام بدون مدد اخلاق و عرفان مجال اعمال نمی‌یابد. در اینجا نیز اگر شخصیّت حضرت رسول(ص) محور اتّحاد امّت اسلامی است، باید اختلاف در تاریخ ولادت او نیز حکمتی از همین سنخ داشته باشد؛ آیا به پیشواز ولادتش برویم یا چند روز بعد از آن را جشن بگیریم؟ جواب یک عارف این است که: هر دو! حال، این جواب از منظر سیاسی نیز در دنیای امروز برکاتی پیدا می‌کند. چنان که ولادت امام صادق(ع) در زادروز پیامبر(ص) نیز از این منظر دارای حکمتی خاصّ است. ولی پرسشی در اینجا مطرح می‌شود که به هرحال امام خمینی(ره) از این ابتکار عمل، نیّت عرفانی داشته است یا سیاسی؟ پاسخ مشخّص است: هر دو!

 

۹۸/۰۸/۱۹ موافقین ۴ مخالفین ۰
امید شمس آذر

نظرات  (۹)

۱۹ آبان ۹۸ ، ۱۳:۲۹ ehsangold ehsangold

پست جالبی بود

خسته نباشید

خوشحال میشیم به ما هم سر بزنید:

مشاهده قیمت و خرید انگشتر طلای نگین دار کد 540

۱۹ آبان ۹۸ ، ۱۵:۳۱ دچارِ فیش‌نگار

آخرین کتابی که خوندی چی بوده؟

پاسخ:
چطور؟

اختلاف در تاریخ شهادت حضرت صدیقهٔ طاهره رو چی حساب کنیم اون وقت؟ :)

پاسخ:
اختلافی نیست؛ اوّلی تاریخ مجروح شدن حضرت و سقط فرزندش هست، دوّمی تاریخ شهادتش.

به نظر من ابتکار هفتۀ وحدت، چیزی بعنوان ایجاد توازن و همسانی در اندیشۀ و مشرب تشیع و مرام تسنن نبود که بخواهیم با نیت عرفانی تبیینش کنیم. فقط حرکتی بود برای تجمیع پتانسیل پیروان تشیع و تسنن در برابر فتنه سازی ها و تفرقه افکنی های دنیای استکبار که لازمۀ حفظ کشور و صیانت از دیانت بود.

در واقع می شود گفت که ایجاد وحدت سیاسی بین شیعه و سنی با توجه به شرایط قومی و مذهبی ایران، یک استراتژی و یک ضرورت عقلانی در راستای منافع ملی کشور محسوب می شود.

پاسخ:
متشکّرم. من از ایجاد توازن و همسانی در اندیشه و مشرب تشیّع و مرام تسنّن صحبت نکردم؛ منظورم وحدت در دو گونه بزرگداشت (پیشواز و بدرقه) برای زادروز پیامبر(ص) به احترام شخصیّت ایشون هست.

والا تا اون‌جا که من دیدم اون دو تا تاریخ، در مورد زمان شهادت حضرته.

 

پاسخ:
بله، این شایعه ایه که بعدها درست شده.

یعنی شیعه به استقبال ولادت برود و سنی بدرقه کنندۀ ولادت باشد؟

پاسخ:
بله.

سلام

بعد عرفانی این قضیه چی می‌تونه باشه؟

 

پاسخ:
سلام
رسیدن از کثرت به وحدت.
۰۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۱۶ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

خیلی چالب آقای شمس آذر

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

۰۶ اسفند ۹۸ ، ۲۳:۱۷ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

خیلی جالب آقای شمس آذر

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی