مافیای کتابهای کمکآموزشی
يكشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۲۷ ب.ظ
آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش از جمله وزرای خوب دولت کنونی است. از جمله اقدامات قابل تقدیر او، اهتمام همهجانبه به اجرای سند تحوّل بنیادین اموزش و پرورش است. از اهداف دیرین این سند، حذف غول کنکور است که البتّه بناست به تدریج صورت گیرد؛ ولی در طول مدّتی که بر سر آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور آوار شده بود، فرصت خوبی برای مؤسّسات فرصتطلب فراهم کرده بود تا از اضطراب و استرس بالای دانشآموزان پشتکنکوری بهویژه دختران سوءاستفاده کنند و چه پولهای هنگفتی که از این راه به جیب نزنند. حالا که کنکور در حال حذف شدن است، این مؤسّسات به کتابهای درسی چنگ انداختهاند.
سابق بر این کتابهایی با نام عمومی معلومات یا راهنما برای استفادۀ دانشآموزان و معلّمان وجود داشت که آنها نیز مورد تأیید اهل فن نبود. ما معلّمی داشتیم که همواره از اصطلاح "گمراهکننده" برای راهنما استفاده میکرد! اکنون که این مؤسّسات رنگارنگ عمدتاً غیراستاندارد و بعضاً غیرمجاز به قافلۀ گمراهکنندگان پیشین پیوستهاند، معلوم است که نتیجه عبارت از چه فاجعهای خواهد بود. پیشتر، صحبت فقط بر سر تنبل بارآوردن دانشآموزان بود؛ اکنون عموم این محصولات، تولیداتی تجاری هستند که به صورت فلّهای و با هدف کسب سود روانۀ بازار شدهاند و از همان اندک اعتبار پیشین هم برخوردار نبوده و آکنده از اشتباهات فاحش علمیاند که حقیقتاً جان را به درد میآورد. نمونههایی تصادفی از جفنگیّات این مافیای مست بیوجدان را در حوزۀ تخصّصی ما ببینید تا حساب کار در دیگر حوزهها نیز دستتان بیاید:
- در جایی نوشته: اسکندر میخواست دین مسیحیّت را در ایران ترویج دهد.
بین وفات اسکندر تا میلاد مسیح(ع) و بین میلاد مسیح(ع) تا رسمی شدن دین مسیحیّت در قلمرو امپراتوری روم، هرکدام بیش از 300 سال فاصله بوده است. اسکندر چطور میخواست از 600 سال پیش دین مسیحیّت را در ایران رواج دهد؟!
- در جایی در ذکر نام ادیان دورۀ اشکانی نوشته است: زرتشتی، بودایی، یهودی، مسیحی و اسلام.
وقتی دین اسلام 500 سال پس از اشکانیان وارد ایران شده و اصلاً کلّ کتاب در مورد تاریخ ایران و جهان باستان پیش از ظهور اسلام است، چطور میتوان از اسلام به عنوان یکی از ادیان دورۀ اشکانی یاد کرد؟!
- در جایی دیگر در ذکر شرح حال امام هادی(ع) از احوالات خلیفه هادی عبّاسی نوشته است.
من در این مورد حرفی ندارم.
- در جایی دیگر در بیان اینکه چرا آل بویه با وجود تسلّطشان بر بغداد، اصل خلافت عبّاسی را از بین نبردند؟، از یک طرف نوشته است: چون خلافت عبّاسی در آن زمان ضعیف بود و خطری از جانب آنان آل بویه را تهدید نمیکرد، و از طرف دیگر نوشته است: چون این کار باعث واکنش عمومی اهل سنّت بر علیه آل بویه میشد.
بالاخره خلافت عبّاسی ضعیف بود یا قوی بود؟ اگر ضعیف بود، چه پایگاهی در میان اهل سنّت داشت که واکنش آنها را برانگیزد و اگر قوی بود، چطور خطری از جانب انان آل بویه را تهدید نمیکرد؟! مگر همین واکنش عمومی خطر محسوب نمیشود؟!!
- و موارد فراوان دیگر.
تنها مؤسّسۀ کمکآموزشی مورد تأیید آموزش و پرورش که به حکم "مشک آن است که ببوید" هیچگونه تبلیغاتی هم برای خود نمیکند، مؤسّسۀ "مرآت" است. مابقی هیچکدام استاندارد نیستند و تاجرپیشهاند. نمونههایی از تحرّکات بخشی از این مؤسّسات تقلّبی علیه نظام رسمی تعلیم و تربیت کشور را در قالب اعمال فشار به وزیر مربوطه از طریق نمایندگان مجلس در ماههای اخیر مشاهده کردیم که البتّه با شکست مواجه شد؛ امّا تا گم و گور شدن نهایی آنان، مقاومت باید ادامه داشته باشد.
۹۸/۰۳/۱۹