حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«بل یرید الإنسان لیفجر أمامه»
قیامة-5
*
نام احمد(ص) نام جمله انبیاست
چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.
(مولوی)
....
به طواف کعبه رفتم، به حرم رهم ندادند
که: تو در برون چه کردی که درون خانه آیی؟
(فخرالدّین عراقی)
....
"ما ایرانی ها خصلت خوبی که داریم، این است که خیلی می فهمیم؛ امّا متقابلاً خصلت بدی هم که داریم، این است که توجّه نداریم که طرف مقابل هم مثل ما ایرانی ست".
(استاد حشمت الله قنبری)
*
با سلام
حقیقت روشن، دربردارندۀ نظرات و افکار شخصی است که پس از سالها غوطه خوردن در تلاطمات فکری گوناگون، اکنون شمّۀ ناچیزی از حقیقت بیکرانه را بازیافته و آمادۀ قرار دادن آن در اختیار دیگر همنوعان است. مطالب وبلاگ در زمینه های مختلفی سیر می کند و بیشتر بر علوم انسانی متمرکز است. امید که این تلاش ها ابتدا مورد قبول خدا و ولیّ خدا و سپس شما خوانندگان عزیز قرار گیرد و با نظرات ارزشمند خود موجبات دلگرمی و پشتگرمی نگارنده را فراهم آورید.
سپاسگزار: مدیر وبلاگ

( به گروه تلگرامی ما بپیوندید:
https://t.me/joinchat/J8WrUBajp7b4-gjZivoFNA)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۱۳ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۴۷ جهود
آخرین نظرات
نویسندگان

منظور از بدحجابی

سه شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۷، ۰۱:۲۹ ب.ظ
پیرو پست قبل و سؤالاتی که دوستان راجع به تفاوت اصطلاحات بدحجابی و بدپوششی پرسیده بودند، باید بگویم: بدحجابی در کل تعبیر غلطی است و حجاب بد و خوب ندارد که به تبع آن بدحجاب و خوش‌حجاب داشته باشیم، بلکه حجاب یک نوع است و آن هم البتّه که خوب است. آنچه که امروزه متأسّفانه به اصطلاح غلط بدحجابی تعبیر می‌شود، در اصل بدپوششی یا ناقص‌حجابی است. برای توضیح مطلب، پاسخ به سه پرسش ضروری است: 1- ابتدا باید توجّه داشته باشیم که فرق پوشش با حجاب در چیست؟ 2- سپس ببینیم چرا این تعبیر غلط در جامعه رایج شده؟ 3- و نهایتاً اینکه اگر در مقام یک تعبیر ادبی صرف (مانند اصطلاح سربازان گمنام امام زمان(عج)) اشکال نداشته باشد، مصداق آن در جامعۀ ما کدام است؟
1- پوشش یا لباس اعمّ از حجاب است و به رغم تلاش مجتهدینی چون شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی که این دو را در ذهن آحاد مردم و جوانان جامعه مترادف جا می‌زدند، حجاب نوع خاصّی از پوشش است که هدف نهایی پوشاندن قسمت‌هایی از بدن را که شرع دستور به پوشاندن آنها را داده، تأمین کند. از این رو تا آن حدّ شرعی به میزان کافی مورد نظر محقّق نشود، حجاب ناقص است و اطلاق حجاب بر آن صحیح نیست. حدّاقل مصداق حجاب کامل و واقعی زنان در جامعۀ امروز ما، پوشش خانم‌های گویندۀ خبر در رسانۀ ملّی است. حدّ متوسّط آن، همان نوع پوشش است به انضمام چادر که به حجاب برتر معروف است. حدّاکثر آن نیز که از زمان رضاشاه برای همیشه از جامعۀ ما رخت بربست و دیگر بازنگشت، پوشش زنان ایرانی در دورۀ قاجار است که علاوه بر حدّ قبلی شامل نقاب و روبند هم می‌شده است. هر سۀ اینها حجاب کامل محسوب می‌شوند که از کمینه تا بیشینه قابل رتبه‌بندی اند و حجاب کامل آنطور که برخی مخالفان غیرشیعۀ جمهوری اسلامی ایران پنداشته‌اند، منحصر در حجاب حدّاکثری نیست.
2- تقسیم حجاب به دو نوع خوب و بد مانند تقسیم تروریسم!، از امور موردپسند دشمنان اسلام بوده و اگر قائلیم که اصل ترویج بی‌حجابی و فرهنگ نیمه‌برهنگی و مبارزه با شعائر اسلامی، ریشه در دسیسه‌های آنان دارد، کاملاً واقع‌بینانه است که ریشۀ این تقسیم‌‌بندی دروغین را نیز در همانجا جستجو کنیم؛ امّا زمینۀ استقبال و فراگیری‌اش در جامعۀ خودمان به نظر حقیر، میل به ظاهرسازی و استفادۀ ابزاری از شعارهای دینی و به تعبیر مرحوم عسگراولادی "اسلام‌مالی" کارها دارد که در جامعۀ کنونی ما در بین مسئولان و سپس مردم به شدّت رایج است و خود، از سرپوش گذاشتن بر سر اهمال‌‌کاری های صورت گرفته در انجام وظایف فرهنگی ناشی می‌شود. یعنی میل به استفاده از واژگان ارزشی مانند حجاب به جای واژگان خنثی مانند پوشش در عبارات ترکیبی، از نوع میل به استفادۀ بی‌مسمّا از واژۀ "اسلامی" برای عنوان شوراهای شهر و روستا، مجلس نمایندگان، وزارت فرهنگ و ارشاد و بسیاری موارد دیگر است. البتّه از ابتدا قرار نبود بی‌مسمّا باشد، ولی بعداً قرار شد!
3- با توضیحاتی که رفت، آن طرز پوشش ناهنجار که امروز در جامعۀ ایرانی شاهدیم، بی‌تعارف ربطی به حجاب ندارد و اگر تعبیر بی‌حجابی برای آن بیش از حد هشداردهنده و ترسناک باشد، دست‌کم باید به بدپوششی اعتراف نمود. بدحجابان واقعی که گروه‌هایی مرموز و مستتر در بین محجّبه‌ها و بی‌حجاب ها هستند، عبارت از همان خانم‌های زرنگی هستند که با سر کردن انواع چادرهای مدل‌جدیدی که به تعبیر رندی: از پشت چادرند و از جلو مانتو!، با موهای بیرون‌مانده و کلیپس‌های برآمده و صورت آرایش‌کرده و ... [و ....] برجسته و غالباً با مانتوی کوتاه و شلوار تنگ و آستین بالا‌زده و ناخن‌های لاک‌زده و کفش پاشنه‌بلند، بدون جوراب و گاهاً با آدامس و عینک دودی و در حال مکالمه با صدای بلند و با غمزه و عشوه هر روز از جلوی چشم ما در اجتماع می‌گذرند یا در برنامه‌های ارزشی(!) سیما مجری‌گری می‌کنند و افتخار هم می‌کنند که چادری هستند!! پیامبر(ص) زنان بدکارۀ آخرالزّمان را نفرین نکرده، ولی این گروه را نفرین کرده و ما را هم موظّف کرده است نفرینشان کنیم که ملعونند و نمازشان نیز قبول نیست. نفرین باد بر تمامی آنان.

۹۷/۱۱/۰۹ موافقین ۲ مخالفین ۰
امید شمس آذر

نظرات  (۱)

۰۹ بهمن ۹۷ ، ۱۴:۵۳ اسرافیل مهدوی
عرض سلام و ادب.
ممنون که به نظرات کاربران احترام می گذارید. اما بعد...
احتراما تناقضات زیادی در این پست مشاهده می شود.

بالاخره متوجه نشدیم که بد حجابی:

نداریم: «بدحجابی در کل تعبیر غلطی است و حجاب بد و خوب ندارد که به تبع آن بدحجاب و خوش‌حجاب داشته باشیم، بلکه حجاب یک نوع است و آن هم البتّه که خوب است.»

یا داریم: «بدحجابان واقعی که گروه‌هایی مرموز و مستتر در بین محجّبه‌ها و بی‌حجاب ها هستند، عبارت از همان خانم‌های زرنگی هستند که ... »


نکته دوم اینکه:
شما کمیت و کیفیت حجاب و مصادیق حجاب را با هم خلط کرده اید.
شما از طرفی برای حجاب سه مرتبه «حداقل، متوسط و حداکثر» قائل شده اید و این سه گروه را با حجاب تلقی کرده اید. اما در پاراگراف پایانی «کیفیت حجاب» را مطرح کرده اید. به عبارتی بین «حجاب ظاهر» و «حجاب باطن» و «کمیت و کیفیت حجاب» رفت و آمد می کنید.

«از این رو تا آن حدّ شرعی به میزان کافی مورد نظر محقّق نشود، حجاب ناقص است و اطلاق حجاب بر آن صحیح نیست

بالاخره حجاب ناقص، حجاب است یا نه؟ اگر نه، چرا شما اصطلاح «حجاب ناقص» را به کار برده اید. می تونستید از تعبیر «بد پوششی» یا مثل آن استفاده کنید. چرا که با توجه به این جمله، حجاب ناقص، خود گونه ای از حجاب است.
اما اگر حجاب ناقص، گونه ای از حجاب است، جز اصطلاح «حجاب بد» چه چیز دیگری را می تونیم به آن اطلاق کنیم؟

منظور اینکه: اگر حجاب ناقص، حجاب نیست (چنانکه خود شما هم به آن متذکر شدید)، چرا از همان اول می گویید حجاب؟ پس چه چیزی ناقص است؟ اگر حجاب نیست، خوب نگویید حجاب.
از موضع انکار برآمده اید (که جمله تان درست است) اما در نهایت، شما دارید بر اصطلاح حجاب ناقص صحه می گذارید. و وجود آن را تایید می کنید.

پاسخ:
با سلام و احترام
1- گفتم که بدحجابی تعبیر غلطی ست مگر در مقام یک تعبیر ادبی مانند تعبیر سربازان گمنام امام زمان(عج) که صد البتّه منظورمان این نیست که این بزرگواران در حال حاضر با شخص امام زمان(عج) در ارتباطند و امثالهم.
2- کیفیّت حجاب که من ترجیح میدم از تعبیر تقدّم عفاف بر حجاب براش استفاده کنم، بحثی دیگر است؛ بسیاری از بدپوششان جامعۀ ما عفاف دارن و متقابلاً بسیاری از محجّبه های جامعه مون هم عفاف ندارن ولی اونها اکثراً میزان حجابشون بالاتر از حدّ متوسّطه و چادر سیاه سنّتی میپوشن و تا نزدیک ابرو پایین میارن و چونه شونو میپوشونن و غالباً دستکش هم دستشون میکنن و بعضاً کلاس قرآن هم میرن، اینها مدّ نظر این پست نیستن. اینها ریاکارن و بس. قشری که در آخر این پست ازشون یاد شده، ریاکار نیستن "فتنه گر"ن. حسابشون از گروه قبلی جداست.
3- خب، هرچیزی تا زمانی که ناقص باشه اطلاقش درست نیست. حجاب یه حدّاقلی برا خودش داره، اگه اون مقدار محقّق نشه به واقع حجاب محسوب نمیشه. مثل اینکه کسی از صبح روزه بگیره و بیست دقیقه مونده به غروب بخوره! نه روزۀ ناقص به واقع روزه هست، نه حجاب ناقص حجاب، نه لیسانس ناقص لیسانس و... . ولی چون تعبیر بی حجابی برای حالت حجاب ناقص حسّاسیت برانگیزه، ترجیح دادیم از بدپوششی استفاده کنیم. کسانی که حجاب ناقص رو میگن بدحجابی، توجّه ندارن که حجاب بر خلاف پوشش امری ارزشیه و تعریفش حدّ و حدود خاصّ خودش رو داره که از طرف ما تعیین نشده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی