حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«بل یرید الإنسان لیفجر أمامه»
قیامة-5
*
نام احمد(ص) نام جمله انبیاست
چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.
(مولوی)
....
به طواف کعبه رفتم، به حرم رهم ندادند
که: تو در برون چه کردی که درون خانه آیی؟
(فخرالدّین عراقی)
....
"ما ایرانی ها خصلت خوبی که داریم، این است که خیلی می فهمیم؛ امّا متقابلاً خصلت بدی هم که داریم، این است که توجّه نداریم که طرف مقابل هم مثل ما ایرانی ست".
(استاد حشمت الله قنبری)
*
با سلام
حقیقت روشن، دربردارندۀ نظرات و افکار شخصی است که پس از سالها غوطه خوردن در تلاطمات فکری گوناگون، اکنون شمّۀ ناچیزی از حقیقت بیکرانه را بازیافته و آمادۀ قرار دادن آن در اختیار دیگر همنوعان است. مطالب وبلاگ در زمینه های مختلفی سیر می کند و بیشتر بر علوم انسانی متمرکز است. امید که این تلاش ها ابتدا مورد قبول خدا و ولیّ خدا و سپس شما خوانندگان عزیز قرار گیرد و با نظرات ارزشمند خود موجبات دلگرمی و پشتگرمی نگارنده را فراهم آورید.
سپاسگزار: مدیر وبلاگ

( به گروه تلگرامی ما بپیوندید:
https://t.me/joinchat/J8WrUBajp7b4-gjZivoFNA)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۱۳ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۴۷ جهود
آخرین نظرات
نویسندگان

نکته ها هست بسی.... (۹۱)

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۰۲:۰۸ ب.ظ

مشت در جاهایی نمونۀ خروار است که تصادفی برگرفته شده باشد

و نه با جستجو و جمع‌آوری دانه به دانه

***

 

معنویّت‌گرایی‌هایی از این سخ که:

"تصوّر نکنید بهشت از جنس باغ‌های دنیوی است"،

عین مادّی‌گرایی است.

***

 

برای درمان آسیب‌های اجتماعی باید از ظرفیّت شریعت استفاده کرد

نمایش انتقادی آنها اوضاع را خراب‌تر می‌کند و بس

***

 

اگر انسان عجیب‌ترین مخلوق خداست،

ایرانیان هم عجیب‌ترین ملّت جهانند

***

 

جوانان دم بخت!

توت را اگر بشویی شیرنیش از بین می‌رود

اگر هم بخواهی شیرین بخوری، خاک توی دهانت می‌رود،

پس به دنبال چشم و دل پاک و روابط اجتماعی بالا در یک جا نگردید.

***

 

- این مشکل خودتونه.

: نگفتم که حلّش کن، گفتم درکش کن.

***

 

وقتی از یه مغازه‌ای یه برندی رو میپرسم که ندارن،

طوری نگام میکنن که انگار دوربین‌مخفیه!

***

 

از لذّت‌های بچّگیم یکیشم این بود که

موقع پختن شیر بالاسر مادرم کنار اجاق‌گاز وایستم

وقتی خواست سر بره فوتش کنم

***

 

مردم آنقدر برای فتنۀ 98 آماده‌اند

که هیچ‌کدام از سیاسیون جرئت نکنند "جینقیر"شان را درآورند

***

 

نتیجۀ اقتصاد برجامی فقط این وضعیّت فلاکت‌بار کنونی نیست هااا!

یادمان نرود که مراکز صنعت هسته‌ای هم تعطیل هستند.

***

 

آقای روحانی! "فکر کردید اگر علیه سپاه سخنی گفتید، در کشور اختلاف میفته؟"

***

 

من که بچّه بودم فکر میکردم شعر "یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور" سرودۀ حضرت یعقوبه،

شما چطور؟

تازه، فکر میکردم شعر "آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟" هم سرودۀ رستمه!

***

 

 

۹۸/۰۱/۲۶ موافقین ۳ مخالفین ۰
امید شمس آذر

نظرات  (۵)

مختصر و مفید..

سپاس...
پاسخ:
ممنون از حضورتون.
یا حق
"معنویّت‌گرایی‌هایی از این سخ که:

"تصوّر نکنید بهشت از جنس باغ‌های دنیوی است"،

عین مادّی‌گرایی است. "


این رو نفهمیدم!؟



--------------------------


اینم آقای کچوئیان کتابی دارند با نام به نظرم : ماهیت معمایی ایران

پاسخ:

اعتقاد به معاد جسمانی، معراج جسمانی پیامبر(ص)، رجعت جسمانی معصومین(ع)، زنده بودن حضرت حجّت(عج) در حال حاضر، آماده بودن بهشت و جهنّم در حال حاضر و... از محکمات شیعه است. کسانی که به خاطر غرق شدن در لذّات دنیوی، حوصلۀ ایمان آوردن به این مسائل رو ندارند، همۀ اونها رو با برچسب معنویّت از ذهنشون اخراج میکنن تا راحتتر زندگی کنن.

*

مطالعۀ کتاب خلق و خوی ما ایرانیان نصرالله فلسفی و ما چگونه ما شدیم؟ صادق زیباکلام در این زمینه مفیده.

متشکّرم

دوتا نکته:
1. معاد جسمانی رو دوجور معنا می کنند. جسم به معنای ماده، جسم اعم از مادی و غیرمادی. شما کدوم منظورتونه؟!


2. کتاب آقای زیباکلام رو خوندم. نقدش رو هم نوشتم. اینجا:
http://blackocean.blog.ir/1396/08/11/%D9%86%D9%82%D8%AF-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%A7-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%A7-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D9%85

نظرتون رو بیان کنید ممنون میشم.
پاسخ:
جسم به معنای مادّه.
اونجا هم میام. ممنون.
خب اگر فرض کنیم کسانی که قائل به معاد مادی نیستند، قائل به بدنی بهتر از بدن مادی باشند، در این صورت اشکال شما وارد نیست.
برای مثال فلاسفه ی صدرایی، درک لذت و عذاب در بدن مثالی رو خیلی شدیدتر از درک لذّت و عذاب در بدن مادی می دونن. در نتیجه نمی خوان از اون فرار بکنند.


به عبارت دیگر، میشه گفت همه ی اونایی که معاد مادی رو انکار می کنند، قصد فرار از مساله و پشت گوش انداختن ندارند. بلکه بعضی هاشون قصد دارند ثمرات بحث رو ارتقا بدهندو
پاسخ:
قصد ما، تخطئۀ عدّه‌ایه که معاد رو روحانی میدونن. قالب مثالی یا جسم اثیری یا پریسپری هم به هر حال دارای جنبۀ مادّی هست.
به نظرم اختلاف دیگه در الفاظ باشه. 

از این قائلین به روحانیت معاد که جسم مثالی رو قبول نداشته باشند، میشه چند نفر رو نام ببرید.
پاسخ:
اونا مال صدر اسلام بودن که پیشوایان ما در برابرشون موضع گرفتن و اعلام کردن: اعتقاد به معاد جسمانی از مسلّمات شیعه ست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی