حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

« علیٌّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ »

حقیقت روشن:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«بل یرید الإنسان لیفجر أمامه»
قیامة-5
*
نام احمد(ص) نام جمله انبیاست
چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.
(مولوی)
....
به طواف کعبه رفتم، به حرم رهم ندادند
که: تو در برون چه کردی که درون خانه آیی؟
(فخرالدّین عراقی)
....
"ما ایرانی ها خصلت خوبی که داریم، این است که خیلی می فهمیم؛ امّا متقابلاً خصلت بدی هم که داریم، این است که توجّه نداریم که طرف مقابل هم مثل ما ایرانی ست".
(استاد حشمت الله قنبری)
*
با سلام
حقیقت روشن، دربردارندۀ نظرات و افکار شخصی است که پس از سالها غوطه خوردن در تلاطمات فکری گوناگون، اکنون شمّۀ ناچیزی از حقیقت بیکرانه را بازیافته و آمادۀ قرار دادن آن در اختیار دیگر همنوعان است. مطالب وبلاگ در زمینه های مختلفی سیر می کند و بیشتر بر علوم انسانی متمرکز است. امید که این تلاش ها ابتدا مورد قبول خدا و ولیّ خدا و سپس شما خوانندگان عزیز قرار گیرد و با نظرات ارزشمند خود موجبات دلگرمی و پشتگرمی نگارنده را فراهم آورید.
سپاسگزار: مدیر وبلاگ

( به گروه تلگرامی ما بپیوندید:
https://t.me/joinchat/J8WrUBajp7b4-gjZivoFNA)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۱۳ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۴۷ جهود
آخرین نظرات
نویسندگان

9 دی از منظری دیگر

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸ ب.ظ

منشور حقوق بشر کوروش بزرگ، نهایتاً به نظام کاست ساسانی ختم شد. انقلاب مشروطه و عدالتخواهی ملّت ایران، نهایتاً به دیکتاتوری رضاخان پهلوی ختم شد. حماسۀ بصیرت 9 دی 88 هم به دولت بی‌تدبیری و ناامیدی حسن خان روحانی ختم شده است. راستی کجای کار می‌لنگد؟ اگر فتنه‌گران در روز عاشورا کف و سوت نمی‌زده و پرچم امام حسین(ع) را به آتش نمی‌کشیدند و حاج سعید حدّادیان آن نوحۀ معروفش را نمی‌خواند که:

«در روز عزا حرمت ارباب شکستند

علمدار کجایی؟ علمدار کجایی؟

این فتنه‌گران راه عزادار تو بستند

علمدار کجایی؟ علمدار کجایی؟»،

آیا خلق 9 دی 88 تا سالها بعد از آن به تعویق می‌افتاد؟ آیا تا احساسات حسینی و عاشورایی وارد میدان نشود، مردم ذرّه‌ای به خود نمی‌آیند؟ چرا یک نویسندۀ غیرمسلمان (یرواند ابراهیمیان) باید جرئت کند و سخن تاریخی ستّارخان را که گفت: "من می‌خواهم هفت کشور زیر پرچم ایران باشد..." تحریف کرده و به جای پرچم ایران بگوید پرچم یا ابالفضل؟! سوزاندن پرچم عاشورا گناه است، ولی اعلام برنده شدن در انتخابات پیش از شمارش آراء گناه نیست؟ گناهی که مرتکبش با توجیه هم نتوانست از زیر بارش دربرود و نهایتاً آن را به گردن علی لاریجانی بیچاره انداخت! ملّت ما کی می‌خواهد چنین چیزهایی را درک کند؟ ادّعایی ندارم؛ ولی بروید نظرسنجی کنید: چند درصد خالقان حماسۀ 9 دی، صرفاً به این خاطر علیه فتنه‌گران موضع‌گیری کردند که "به ما چه مربوطه تقلّب شده یا نشده؟ خدا جوابشونو میده. ما قاطی دعواهای سیاسی نمیشیم. ما امنیّت میخوایم، و البتّه روی امام حسین و حضرت ابالفضل هم غیرت داریم". این بصیرت است یا بی‌بصیرتی؟! آیا مصداق سخنان امام در نوروز 92 برای گزینۀ اصلح ریاست‌جمهوری که "کسی که امتیازات کنونی را داشته باشد منهای نقاط ضعفی که وجود دارد"، دقیقاً همان کسی بود که نقطه‌مقابل و 180 درجه عکس رییس‌جمهور وقت باشد؟! آیا جواب آنکه در انتخابات خبرگان -وقتی انگلیس می‌گفت به آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی رأی ندهید- فرمودند "هرچه دشمن می‌گوید مردم عکس آن عمل کنند"، این بود که مردم دقیقاً عین حرف دشمن و عکس توصیۀ ایشان عمل کرده و به آن دو نفر رأی ندهند؟! تا کی باید ترجیح اصل مشارکت حدّاکثری بر انتخاب اصلح، منجر به انتخاب افسق(!) شود؟ وقت بیداری نرسیده؟ ببینیم و تعریف کنیم بعد از مراسمات بزرگداشت دهمین سال دهۀ بصیرت از 9 دی تا 19 دی (که البتّه به نحو عجیبی مصادف با تولّد روحانی تا درگذشت رفسنجانی هم هست!)، چه نتیجه‌ای برای انتخابات پیش روی مجلس شورای ملّی (نمی‌دانم، شاید هم اسلامی) رقم می‌خورد؟ این گوی و این میدان.

پ.ن: چشم دوتاست، بصیرت هم با نگاه تک‌جانبه حاصل نمی‌شود. شیعه یک نگاه سرخ دارد با یک نگاه سبز. امّا در حماسۀ بصیرت 88 ، نگاه سبز -به رغم تلاش حضرت امام- بی‌اثر ماند. برای درک بهتر مطلب، این لینک را مطالعه کنید.

 

۹۸/۱۰/۱۱ موافقین ۳ مخالفین ۰
امید شمس آذر

نظرات  (۷)

Daghighan ghazie hamibe 

Una sherkat mikonan 

Ma bisavad ha tahesh mishe inke sherkat nemikonim

Faghat 1 mas'ale bozorg e dige ham hast va inke aya kasi ham munde? Kasi ke khub bashe vojud dare? 

پاسخ:
صالحی اگه نباشه که بتونیم بگیم کی اصلحه، باید ببینیم خیرالموجودین کیه.

Khob kie? Kie ke donbal e dozdi gorgi nabashe? 

پاسخ:
کسی که کمتر از بقیّه اینکاره باشه. به قول شیخ مرتضی آقاتهرانی: "اگر در وسط بیابون داریم از گشنگی میمیریم، یه سگ و یه گربه هم بیشتر تو دسترس نداریم، کدومو باید بخوریم؟ خب معلومه گربه؛ ولی تو موقعیّت عادّی که نمیتونیم بگیم [با لهجۀ اصفهانی قرائت کنید] بریم گربه‌خوری!"
۱۱ دی ۹۸ ، ۲۳:۵۸ محمد رنجبر

خسته ایم... حوصله شرح قصه نیست. اوضاع هم ساده هستند هم پیچیده. آنقدر ساده که فکر میکنم توانسته ایم حق را تشخیص دهیم و ظاهرا آنقدر پیچیده که آنهایی که کلی رویشان حساب باز کرده بودیم یکی یکی حق را گم میکنند. راستی تشخیص عقل تابع اعمال است یا افکار...

براستی ما با حقیقت چه نسبتی داریم؟ جاهلان به شدت مرکبیم یا عاقلان به شدت قلیل؟ 

پاسخ:
هوشمندی خدادادی، شناخت دین و تقوای الهی سه رأس مثلّث بصیرتند. خدا از سر تقصیرات "آمنه‌سادات ذبیحی" نگذرد که باعث شکل‌گیری این شبهات و سهل‌پنداری‌ها از نوع "تکلیفمونو ایهدا کردیم" بایرام‌لودر در میان بچّه‌انقلابی‌ها شده است. مگر بصیرت، توان دیدن باطن از پشت پردۀ ظاهر نیست؟ پس چطور مردم در برابر بی‌اخلاقی‌های فتنه‌گران (=خدشه به باطن دین) نابینا بودند، همین که نوبت به اهانت به شعائر دینی (=خدشه به ظاهر دین) رسید، بصیر شدند؟ اگر فتنه‌گری پشت همین پرچم امام حسین(ع) پنهان شود چه؟ ماجرای صفّین تکرار می‌شود؟ اشتباه نشود که معاویه ظاهر را حفظ می‌کرد ولی چون یزید شعائر را هم زیر پا گذاشت، امام حسن و امام حسین (علیهمالسّلام) قیام کردند؛ بلکه فتنه گران از همان ابتدا هم اهل حفظ ظاهر نبودند.
۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۱۵ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالییییییییییی آقای شمس آذر عالییییییییییی

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۱۵ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالییییییییییی آقای شمس آذر عالییییییییییی

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۱۶ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالییییییییییی آقای شمس آذر عالییییییییییی

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

۰۳ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۱۶ امیرمحمد کریم زاده یوشانلوئی

عالییییییییییی آقای شمس آذر عالییییییییییی

 

 

با تشکر امیرمحمد کریم زاده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی